For beboerne i Næstved Kommune, der ønsker at følge med i byrådets arbejde, er der gode nyheder. Dagsordener og referater fra kommunens byrådsmøder er nu offentligt tilgængelige både fysisk og digitalt. Interessede har nemlig mulighed for at se dem på Rådhuset i Teatergade og på kommunens biblioteker.
Derudover kan borgerne nemt tilgå materialet online via kommunens hjemmeside, hvor de også kan finde videooptagelser fra tidligere møder. For dem, der foretrækker sociale medier, er der mulighed for at følge møderne direkte på Facebook.
For dem, der har spørgsmål til kommunen, starter alle ordinære byrådsmøder med en spørgetid kl. 18.30, hvor man har op til 30 minutter til at stille sine spørgsmål. Disse spørgsmål kan sendes pr. mail til byraadspoergetid@naestved.dk eller pr. brev til Center for Politik og Udvikling, Teatergade 8, 4700 Næstved. Det er vigtigt at indsendelse sker senest en uge før mødet. Det er også muligt at stille spørgsmål mundtligt ved selve mødet.
Spørgsmålene skal handle om kommunale forhold i Næstved Kommune og må ikke omfatte personlige anliggender, fortrolige sager eller emner, der allerede er blevet behandlet under mødet. De bør desuden være korte og præcise, da spørgetiden ikke kan bruges til at fremlægge personlige holdninger.
Denne nye adgang til information og mulighed for dialog med byrådet skal sikre gennemsigtighed og borgerinddragelse i Næstved Kommune.
https://www.naestved.dk/nyheder/nyheder-2025/byraadsmoede-7-oktober-2025